Välkommen !

2017-11-23
23:50:10

Yay or Nay?

När jag är ensam hemma gillar jag att ha ljud omkring mig. Det kan vara podd-avsnitt, musik eller tv:n. Den här gången blev det Netflix och Justin Biebers Believe. Kanske inte något jag brukar titta på för nöjesvärdet, men däremot intresserar det mig att se hur vägen mot framgång har sett ut. Vilka toppar och dalar man hamnar i som offentlig person och i det här fallet världsstjärna. 
 
Det finns ju flera kändisar, däribland Bieber, som man läst om under åren vad gäller deras utspel i media, mot fotografer, reportrar eller liknande. Jag känner ofta att människor gillar att hata på kändisar när de begår mänskliga misstag. Att de fäller kommentarer så som "äh när man blir känd så ung kan man inte bli annat än dum i huvudet" eller "hen kan ju köpa sig ur den situationen också" eller "nu har hen blivit helt jävla psyko haha". Men jag tror inte att vi "vanliga dödliga" kan föreställa oss vad de här personerna måste gå igenom.
 
Bildresultat för fAMOUS
 
 
Ta situationen med Britney Spears för flera år sedan, när hon rakade av sig håret. Jag minns att jag tänkte att nu är det riktigt illa, den där personen mår inte bra. Men i media normaliserades det nästan med förklaringar om att hon är ju så knäpp, hon är så känd, hon kan inte hantera sitt kändisskap, hon är missbrukare osv osv. Det kanske stämmer alltihopa, men bara för att hon är känd ska vi inte bry oss om det? Istället försörjer sig människor på den olyckan genom att jaga henne för bilder, intervjuer och mer skvaller.
 
Hon hade gått igenom en skilsmässa offentligt, fått barn (vilket måste vara en chock för alla nyblivna föräldrar) och det också i det offentliga. Innan dess hade hon ett av musikvärldens mest uppmärksammade förhållanden med Justin Timberlake. Det skrevs t.o.m om att de väntade med att ha sex, för det är ju inget personligt som man kanske vill hålla utanför skvallerpressen... Och när den relationen tog slut intervjuade man Britney Spears och ställde frågor om detta så att hon tillslut bröt ihop framför kameran och bara grät. Schysst. Sen släpper Timberlake en av sina största hits, Cry me a river, där han insinuerar att Spears var otrogen mot honom. Roligt rykte att leva med i det offentliga vare sig det är sant eller ej. Konstigt att man tappar det en period....
 
Bildresultat för britney spears
 
Bildresultat för britney spears
 
När jag då såg Biebers dokumentär så tänker jag på de gånger man läst om alla hans "knasiga" utspel, hur han skrikit åt fotografer, vilket ju egentligen är paparazzi, och emellanåt inte klarat av vissa åtaganden och hur det har vinklats till att han skulle vara en bortskämd snorunge med för höga tankar om sig själv samt för mycket pengar. Well... i dokumentären fanns det bland annat en scen som fan skrämde mig. Han sitter i baksätet på en bil tillsammans med livvakter och andra i hans team. Utanför bilen är det massa fans, främst unga tjejer. Dessa fans slår på bilen så att det dunkar från alla håll, de gallskriker och rycker i bildörrarna så att de faktiskt går upp vid ett par tillfällen. De kastar sig på motorhuven. De är som hundar på ett ben. HELT JÄVLA GALET. Jag hade fan blivit livrädd. Och det här är då alltså personer som  ä l s k a r  honom. Det är hans fans. Och de är helt loco. Vilken inre konflikt det måste vara? Att fansen som man säkerligen älskar tillbaka, samtidigt är bland det jobbigaste man måste uppleva i sina försök att vara normal.
 
Bildresultat för paparazzi justin bieber
 
En person ur Biebers team säger att det är svårt att vara normal när man inte kan göra normala saker. Sen beskriver han hur Justin måste gömma sig i bakluckan på bilen när de bestämmer sig för att åka iväg en svägn på kvällen för att köpa glass. Där ligger han och öppnar ibland luckan lite för att känna luften blåsa på honom så att han inte får panik över det trånga utrymmet. Hur ska man kunna agera normal hela tiden då? Bra jäkla fråga.  
 
Bildresultat för justin bieber car fans
Bildresultat för justin bieber car fans
 
Tror generellt att människor behöver ha större empati för varandra. Å vad gäller offentliga personer tycker jag inte att man kan avfärda det hela med att de får skylla sig själva för de valde offentligheten. Tycker inte att kändisskap innebär att andra människor ska sluta bry sig om hur de beter sig. Jag skulle aldrig springa fram till en främmande persons bil och slå på den och gallskrika (ah okej kanske om jag försökte springa ifrån en mördare eller nåt) och det är ju faktiskt så att du inte känner en person bara för att hen är offentlig. 
 
Kändisskap, yay or nay? 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: