Välkommen !

2017-11-13
12:13:00

Topp 5 serier i detta hushåll

 
Efter som sambon och jag börjat se en ny serie (för oss) tillsammans, som jag nämnde i förra inlägget, började jag fundera på vilka serier jag har sett som landar i min topp 5-lista. Den varierar nog kraftigt utifrån ålder, när jag var tonåring var det serier som One Tree Hill och Desperate Housewives och även om jag fortfarande tycker att det var bra serier ligger de ju inte riktigt på topplistan idag. Men dessa skulle jag i alla fall starkt rekommendera:
 
1. Har du missat Sons of Anarchy, se den omdelebums. Brutalt drama som inte är för den finkänslige. Du följer huvudkaraktären Jackson Jax Teller och hans liv som uppväxt i en kriminell mc-miljö. Många starka karaktärer är närvarande, den överbeskyddande men badass mamman Gemma, mc-gängets ledare tillika Jax bonuspappa Clay, Jax's barndomskärlek Tara och en hel del roliga, fina och mordiska klubbmedlemmar. Kan en person vara både god och ond? En bra familjefar och kallblodig mördare? Kan du beskydda din familj från dig själv? Det är de frågor som Jax fajtas med genom seriens alla 7 säsonger. SE DEN. Sändes mellan 2008-2014. 
 
Bildresultat för sons of anarchy
 
2. Supernatural. För dig som gillar humor blandat med allvar och inslag av skräckfilm. Här följer du bröderna Sam och Dean Winchester när de fajtas mot diverse övernaturliga varelser som vi gärna vill tro inte finns på riktigt. Serien är väldigt bra gjord och jag skulle våga påstå att av dess hittills 13 säsonger har 1 varit väldigt seg och 1 varit ganska seg, annars gåller den sig toppen rakt igenom och det är fasen inte lätt med så många säsonger! Se den! Moose and squirrel är awesome!
 
3. För flera år sedan gick en serie om romarriket med klassiska historiska figurer såsom Ceasar och Brutus, Cicero och Cleopatra. Jag är en riktig sucker för den typen av serier/filmer och Rome är verkligen inget undantag. När serien kom fick den först och främst mycket uppmärksamhet och skriverier på grund av de vågade sexscenerna som visades. Skulle dock påstå att med dagens mått mätt är den inte "värre" än någon annan dramaserie. Även om den var relativt kortlivad, 2005-2007 och 2 säsonger, är den sevärd. Många bra skådespelarinsatser och en intressant dramatisering av historian. Du kommer säkert känna igen några av skådisarna också, exempelvis Kevin McKidd som numera spelar rollen som Dr. Owen Hunt i Grey's Anatomy.
 
Bildresultat för kevin mckidd
 
Bildresultat för kevin mckidd
 
4. En för många doldis på denna lista är serien Miranda, skapad och gestaltad av brittiska komikern och skådespelerskan Miranda Hart. Jag ÄLSKAR henne. Hon är så himla rolig med enkla medel, hennes komiska tajming är fantastisk. Serien kretsar kring karaktären Miranda som kort beskrivet är som en 10-åring i en vuxen kvinnas kropp. Miranda är busig, klantig, passionerad, barnslig och easy going. Hon äger en presentaffär och hyr lägenheten ovanpå. Hennes mamma försöker hela tiden få henne att växa upp, ta mer ansvar och hitta en partner. Men Miranda har redan en förälskelse i vännen tillika jobbgrannen Gary. Om du gillar humor, barnsliga gapskratt och igenkänningsfaktor hög är detta en serie för dig. Jag tror att alla kan inkluderas i denna serie som tacklar många vardagsproblem på ett mycket underhållande sätt. 
 
5. En ny serie som jag såg i ett svep under sommaren var The Handmaid's Tale. Denna serie liknar inget jag sett tidigare. Den tar plats i framtiden men visar ändock ett bakåtsträvande ideal. Av olika orsaker har flertalet av världens kvinnor blivit sterila, vilket medfört att de kvinnor som är fertila plötsligt reduceras till "avelsdjur" hos de välbärgade. Kvinnorna styrs som tjänstefolk, de får lära sig på nytt hur de ska tilltala sina nya överordnade, hur de ska agera och vad för konsekvenser som kommer om man säger ifrån. Känslan av total hjälplöshet är stark. Kan de slå sig fria? Kan en revolution komma? Kan de återförenas med sina familjer, om de ens är vid liv? Många frågor, många orättvisor, många komplicerade relationer och många bra skådespelarinsatser. Första säsongen finns tillgänglig, andra säsongen beräknas komma under 2018. Se den! 
 
Relaterad bild
 
 
 
Ja det var topp 5 i dagsläget! Skulle kunna skriva listor utifrån genre också för det finns ju otroligt mycket bra serier. Här ser det ut som att dramaserier är min grej (vilket det är) men jag älskar ju också serier som Big Bang Theory och New Girl. Vänner är ju svårslagen än idag. Men är det några serier jag tycker ni ska se i höst/vinter är det dessa 5! 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: