Välkommen !

2017-12-09
08:08:00

Julrim?

 
I min familj har vi som tradition att rimma på minst en julklapp till varje person som vi ger något till. Vi har sen flera år firat ihop med min mamma och mina morföräldrar. Jag skriver alltså minst fyra rim varje år, ett till mamma, ett till mormor, ett till morfar och ett till Björn. Det är en mysig tradition som också lockar till kreativitet. Vanligen sitter vi dagen före julafton med varsin kopp med glögg, ett block och en penna och sen rimmar vi i godan ro. Tänkte att jag skulle dela med mig av några klassiker som ni kanske kan använda eller anpassa till era egna klappar :)
 
 
1. För alla sorters klappar: "Hoppas att du gillar detta för nu är den din, här kommer förresten ett halvdant julrim." / "Varsågod här får du något kul, gott nytt år och en jättegod jul!"
 
2. Kläder: Nu kommer det mjuka paket, vad det kan vara tror jag du vet. Är det från HM eller något mer exklusivt? Spela roll, på dig blir allt attraktivt! Så jag hoppas du njuter som gräset av dagg, för det här kan lätt bli ditt favoritplagg. 
 
3. Gemensamma Resor/Get-aways: Nu ska du få höra, vad vi snart ska göra! Det blir ett äventyr för oss båda, något som du nog aldrig tidigare fått skåda. Bara njuta och ha det bra, det förtjänar du tycker ja'. Så här har du en upplevelse från mig, å kom ihåg; Jag älskar dig!
 
4. Smycken/Accessoarer: Du är som glittret i en julgran, som kakaon i chokla'n, som paketpå födelseda'n, som glassen till ett barn. Du är perfekt precis så som du är, du behöver egentligen inte det här, men jag tror ändå att det klär, den som jag mest håller kär. 
 
5. Litteratur: Försvinna in i en annan värld, vill vi alla nån gång ibland. Så här får du ett alternativ, att hålla i din hand. 
 
Det är svårt att rimma på icke existerande klappar, det är ju alltid lättare när man vet vad exempelvis en bok handlar om eller om det är strumpor eller en skjorta som ligger i det mjuka paketet. Men här fick ni lite tips i alla fall. Kan också starkt rekommendera Rimlexikon som finns online, om fantasin skulle tryta :) 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: