Välkommen !

2017-12-08
11:38:00

Elaine Eksvärd

 
 
Jag har haft ett gott öga för Elaine Eksvärd sen jag själv började studera retorik som huvudämne vid Södertörns Högskola för ca 5 år sedan. Hon var cool, hon var driven och hon var jäkligt duktig på det hon gjorde. Det var riktigt inspirerande att se en kvinna ta den plats hon tog, på ett så självklart vis. Dessutom titulerade hon sig som retoriker och det gillade jag, att retoriken som begrepp fick ta plats. 
 
Bildresultat för elaine eksvärd
 
Sen några dagar tillbaka lyssnar på på hennes bok Medan han lever. Den är välskriven och att det dessutom är Elaine själv som läser upp den ger extra kraft bakom orden. Jag blir så arg att det gör ont i mig. Jag lyssnar på den när jag är ute med hunden och märker efter ett tag att jag i princip småspringer för att jag blir så illa berörd. Jag lyssnar på den när jag städar och kommer på mig själv med att maniskt stå och skrubba köksskåpen för att jag blir så illa berörd. Jag lagar mat samtidigt som jag lyssnar på den och kommer på mig själv med att hacka grönsakerna väldigt hårt och snabbt, för jag blir så illa berörd. Jag blir arg på världen. På slumpen. På det orättvisa.
 
Bildresultat för medan han lever
 
Jag blir arg för att jag vet att det finns så många barn som blir utsatta för samma sak och att jag säkerligen stött på flera av dem när jag jobbat inom förskola/skola men flera av dem har gått obemärkt förbi. Jag vet det och det gör mig arg för jag känner att jag BORDE se. Jag BORDE förstå. Två barn rapporterade jag till LEH för att jag upplevde att någonting inte stod rätt till, men vad det berodde på visste jag inte. När jag nu hör Elaines ord samt följer hennes treskablinoll kan jag inte låta bli att undra, var det detta dessa barn bar runt på? Vad mer kunde jag ha gjort? Jag blir arg för att det här inte är någonting man naturligt lär ut, dels hur barn själva ska lära sig integritet men också hur vi vuxna ska känna igen signaler om att något inte står rätt till. Jag gick på magkänslan, men det skulle kännas bra mycket bättre om man faktiskt visste vad man skulle vara extra uppmärksam på. Varför informeras det så lite om sånt i största allmänhet?
 
Det finns en sån inbyggd rädsla att misstänka någon som kan vara oskyldig. Men samtidigt, misstankar beror ju på att personen också kan vara skyldig? Vem skyddar vi genom att släppa misstankarna? Om oskyldigheten kan bevisas, kan vi släppa misstankarna då eller vad händer när man väl har uppmärksammat en person som potentiell förövare? Det är ju inte oproblematiskt. Men jag landar ändå alltid i att det är barnen som måste få gå före. Och att signaler, hur små de än må vara, inte får passera obemärkta. Många bäckar små, gäller även i sådana här fall. 
 
Jag sörjer lilla Elaine. Flickan vars barndom blev så problematisk och förvirrande. Och jag känner sån djup respekt för vuxna Elaine. Kvinnan som blev en kraft att räkna med. En som bryter normer och vågar prata om de svåra ämnena i det offentliga rummet. Det finns något väldigt systerligt i att känna stolthet över en kvinna du egentligen inte känner i verkliga livet. Men så känner jag med Elaine. Jag är så jäkla stolt över henne. 
 
Bildresultat för elaine eksvärd
 
Boken finns på bl.a Storytel. Eller så köper ni den. Men ni bör verkligen läsa den på ett eller annat sätt. Den är viktig. Så otroligt jävla viktig. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: