Välkommen !

2016-04-06
12:25:27

Medelhavspaj (vegetarisk)

Hej på er!
 
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett nytt recept som jag hittade för någon vecka sedan och gjorde om lite grann efter egen smak. Jag har försökt äta lite mer vegetariskt den senaste tiden, mest för att det är gott och spännande med nya smaker och recept. Då hittade jag alltså denna paj som var så enkel och god att jag bara är tvungen att dela den med er!
 
Färgglad medelhavspaj
 
6-8 bitar
 
Pajdeg:
 
3dl vetemjöl
1-2 msk vatten
125g smör
1 tsk salt
Oregano efter egen smak
 
Fyllning:
 
1dl vispgrädde
3st ägg, gärna eko
2-2,5 dl lagrad ost (jag väljer helst västerbotten)
1 zucchini
1 gul paprika
1 rödlök
4-5st kronärtskockshjärtan inlagda i olja
200g körbärstomater
10st kalamataoliver, kärnfria
Salt och svartpeppar
Pajform ca 24cm i diameter
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 225°. Börja med att blanda mjöl och smör till pajdegen. Du kan använda dig av en matberedare eller så nyper du ihop ingredienserna med fingrarna. Tillsätt vatten och salt och arbeta till en smidig deg. Tillsätt oreganon.  
 
2. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i ugnen ca 10-13 minuter. Degen ska få en fin gyllene färg. Ta ut ur ugnen och sänk därefter värmen till 200°.
 
3. Medan pajskalet är i ugnen kan du börja ansa grönsakerna (zucchini, paprika, kronärtskockor, rödlök) och skära dem i lagom stora bitar efter smak. Tomaterna skall dock behållas hela. 
 
4. Bryn alla grönsaker, förutom tomaterna, i en stekpanna med lite olivolja. Salta och peppra. Ta av pannan från plattan när grönsakerna fått en fin färg och mjuknat något. 
 
5. Vispa grädde och ägg till en smet och tillsätt den rivna osten. Salta och peppra. Häll sedan ostblandningen i det förgräddade pajskalet, toppa med de stekta grönsakerna och strö därefter över oliverna och tomaterna. 
 
6. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter, tills äggstanningen har stelnat. Låt svalna något och sen är det bara att servera! 
 
 
 
Tips till servering: Pajen går bra att servera som den är men vill man tillföra protein så är kallskuren lufttorkad skinka ett gott alternativ så väl som rökt lax eller en stekt köttbit. 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: