Välkommen !

2015-01-15
12:45:00

#ThrowbackThursdayMusic - Eurythmics / Annie Lennox

 
TBTM! Idag kör vi på Eurythmics, en brittisk duo bestående av Annie Lennox och Dave Stewart. Gruppen var väldigt stor under 80-talet och passade fint in i den new wave- och syntpopgenre som belägrade musikvärlden under detta årtionde. Lennox har även haft en framgångsrik solokarriär medan Stewart satsade på att skriva låtar till andra artister (så som min personliga favorit Tom Petty) men även filmmusik. Lennox har också gjort filmmusik, men då som sångerska när hon sjöng in Into the west som är avslutningslåten till filmtriologin om Härskarringen. Hon vann faktiskt en Oscar för bästa sång samt en Golden Globe för den låten. 
Jag har plockat ihop de låtar som gruppen troligen är mest känd för och så har jag lagt till en favorit från Lennox solokarriär. Håll till godo!
 
Melakolin i denna låt är så fin tycker jag. Från 1984.
 
 
Kanske deras mest kända låt? Från 1983. Marilyn Manson gjorde en cover på den som också blev väldigt stor.
 
 
Från 1985. Tycker att det är en jättefin låt som står sig bra även idag. Och videon? Alltså den lilla opera-ängeln...
 
 
Denna låt från 1992 är min favorit. Videon är dessutom väldigt rolig! Ni kanske känner igen skådisen John Malkovich i en av de manliga rollerna, annars kanske det är Hugh Laurie som känns mest aktuell? Honom har ni säkert sett som Dr House... Personligen älskar jag Lennox i den här videon, klassisker.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: