Välkommen !

2015-01-10
15:47:00

Raketer och smällare del 2

 
Är det inte lustigt egentligen att raketer och smällare är lagliga? Att privatpersoner får införskaffa dessa och använda lite hur som helst? För det läggs inte enorma resurser på att granska och/eller bötfälla personer som missbrukar smällare/raketer och bryter mot lagen. Tyvärr. Jag förstår att det är svårt att bevaka. Men å andra sidan känner jag att i den kommun jag bor är det välkänt att just vårt bostadsområde är det område som det smäller mest i. Varför inte faktiskt lägga resurser på att ett år hålla stenkoll just där? Varför inte göra ett exempel av alla de idioter som härjar här? Skapa ringar på vatten. Ibland kan bara hotet om att åka fast, vara tillräckligt för att förhindra ytterligare brott.
 
Hur många privatpersoner skadas inte årligen på grund av raketer och smällare? I Danmark dog minst 3 personer till följd av sådana olyckor. Ändå är det lagligt. Året runt går det självgoda människor till affärerna och köper ekoprodukter, de källsorterar slaviskt och odlar egna grönsaker. Så kommer nyårsafton och då är det plötsligt helt okej att släppa ut diverse tungmetaller och skräpa ned i miljön. Grattis världen, ett nytt år vankas och vi skräpar ned vår jord like never before! Det är ju fullkomligt orimligt egentligen?
 
Är fyrverkerier vackra att titta på? Absolut. Jag håller med. Det kan vara jättevackert, även om jag inte skulle ha några problem alls med att avstå från dem. Jag ser panikslagna fåglar i luften som är helt oförstående inför himlens skiftande färger och de ekande smällarna som studsar mellan husväggar. Och då mår jag dåligt. Jag tänker på alla livrädd hundar som måste gå på lugnande tabletter för att inte tuppa av. Alla hästar som rapporterats skada sig själv i sina boxar för att de blir så rädda. Alla barn som inte alls tycker att det är vackert. Alla krigsdrabbade flyktingar som drabbas av flashbacks. Nej det är inte värt det, för mig.
 
Sen ser jag naturen dagarna efter. Nedskräpningarna. Hur mycket kostar det inte samhället att städa upp detta? På gårdarna här ligger det kartonger, plast, svart pulver och glas överallt. Ett helvete att sicksacka ut på gångvägen med hundarna utan att någon ska trampa i glas eller en viss valp ska stoppa något skräp i munnen. Hur kan man inte känna ansvar att plocka upp efter sig? Okej om man inte gör det omgående kl 00.05 1/1, men 1-2 dagar därpå? När man ser skiten? Hur kan man bara passera med gott samvete? Det kändes som ett skämt när jag rastade hundarna och plockade upp en bajshög omringad av allt skräp som inte förmultnar.
 
Som hundägare försöker jag ta hänsyn till grannar och medmänniskor året runt. Jag håller mina hundar kopplade. Jag låter dem inte skälla inomhus. Jag tillåter inte att de går fram till andra människor som inte alls älskar mina djur lika mycket som jag älskar dem. Jag undviker att åka tåg/buss när hundarna fäller av hänsyn till allergiker eller det faktum att andra inte vill ha hundhår på sina kläder. Jag plockar upp efter dem. Men så kommer nyår och jag undrar varför jag gör mig besväret. Vem tar hänsyn till oss hundägare? Inte de som smäller på innegårdarna. Inte de som smäller en vecka före och två veckor efter nyårsafton. Inte lagens långa arm som oftast struntar i att man ringer och ber dem komma och kolla området för att någon avfyrat en "tårta" utanför ens köksfönster. Inte de som skräpar ned. Jag vet att man i slutänden inte kan resonera att "om de inte gör det, varför ska då jag göra det?" men så känns det emellanåt.
 
Jag förespråkar att kommunen håller i fyrverkerierna och att smällare förbjuds helt. Hårdare straff för de som missbrukar lagen. Kommunen kan skjuta fyrverkerier på en öppen plats vid ett visst klockslag och alla som absolut måste titta på det får ta sig dit i tid. Sedan städar man upp efter sig. Då är det upp till privatpersoner att ta sig dit för att se på. Och vi djurägare vet exakt när och vart det kommer smälla och kan på så vis förbereda oss. Hänsyn visad åt båda håll.
 
/Malin, tycker inte att det är kul att behöva vara rädd på kvällsrastningarna kring nyår.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: