Välkommen !

2013-09-28
12:51:22

Pay it forward

 
 
Har ni sett filmen Skicka vidare? Pay it forward är originaltiteln om jag inte misstar mig. Kevin Spacey, Helen Hunt och Haley Joel Osmont (lilla pojken från Sjätte sinnet, ni vet?) är huvudkaraktärerna. Osmonts rollkaraktär får en skoluppgift som går ut på att skapa en idé som kan förbättra världen. Projektkonceptet han tänker ut bygger på att när man gör en annan person en tjänst, ska den personen i sin tur hjälpa tre andra personer, istället för att göra en en gentjänst. Alltså skicka vidare. En jättefin idé tycker jag.
 
Jag tänkte lite på det efter ett av mina förra inlägg, Karma. Det är så himla enkelt att göra något snällt för en medmänniska. Det kan vara att le mot en främling, hjälpa en äldre bära hem en kasse, hjälpa mamman eller pappan på bussen att komma in/ut med barnvagnen, ge en komplimang till en vän eller berömma en arbetskamrat. Det kan vara det simplaste av ting egentligen. Eller större saker som att bjuda en hemlös på banan och kaffe, hjälpa kompisen att flytta eller ja, vafan som helst.
 
Jag har sen några veckor tillbaka signat upp mig för två djurrättsorganisationer så numera skänker jag sammanlagt 125kr i månaden till dessa ändamål. Det är ingen gigantisk summan månadsvis, men för en student är det ändå en kursbok i månden. Jag känner mig nöjd med mig själv för att jag så länge velat göra detta, skänka pengar till något jag tror på och det är tillfredsställande att veta att jag nu gör det. Även om jag skulle vilja göra så mycket mer.
 
Ett tips jag har är att om du inte har mycket pengar eller känner att du inte vill avvara flera hundralappar i månaden, leta upp en organisation som står för en god sak i ditt tycke, signa upp dig på det lägsta beloppet (vilket oftast är 50kr/mån = 600/år) och gå med. Bara gör det, för det känns så bra sen. Och har du svårt att bestämma organisation? Välj en årsvis. Stöd barncancerfonden i ett år, rädda barnen nästa år. Men gör någonting mer än bara sympatisera. Skicka vidare.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: