Välkommen !

2017-12-07
11:28:00

Julklappstips topp 5

 
Tänkte tipsa er lite om vad man kan ge bort i julklapp till olika vänner och familjemedlemmar. Här kommer en topp 5-lista!
 
 
1. Upplevelser. Ja jag vet, att ge över själva pappret på upplevelsen är ju inte så spännande. Men det finns så mycket att välja på! Alltifrån resor (spa, kryssningar) till restaurangbesök (spökvandringar med restaurangbesök, glassprovsmakning) eller så kanske du känner någon som älskar snus? Då kan hen få göra sitt egna. Men du kan också satsa på händelserika upplevelser som du kan göra tillsammans med personen eller att du köper en upplevelse för två tillsammans med någon så ger ni bort det till exempelvis din partner och hens bästa vän. Bra grejer! 
 
Bildresultat för presentkort
 
2. Presentkort. Återigen, inte en rolig sak att ge men alltid så himla uppskattat. Det kan vara presentkort på böcker och spel. Klädkedjor. Stora varuhus som Åhléns har alltid mycket att välja på. Eller varför inte bio för småbarnsföräldrarna, så kan du samtidigt erbjuda dig att vara barnvakt så att de kan få en dejtnight? Ett år fick min sambo en flaska Vodka och ett presentkort på McDonalds... Förra året fick jag ett presentkort hos House of Pain som jag använde igår när jag tatuerade mig. Perfekt! Du kan också göra ett eget presentkort. 
 
3. Accessoarer går i stort sett alltid hem hos alla. Alltifrån smycken och klockor till matchande mössor och halsdukar. Mysigt att få och alltid användbart. Kom bara ihåg att när du köper smycken är det bra att ha koll på att personen inte är allergisk mot exempelvis nickel. Solbrillor är knappast något man tänker på i december, men det är också en uppskattad gåva som man har användning för när ljuset återvänder!
 
Relaterad bild
 
4. Något väldigt personligt. Det här är en spännande kategori tycker jag för det behöver inte vara en seriös gåva eller en dyr. Jag har exempelvis en vän som älskar pingviner. När hon hade haft en tuff period på jobbet köpte jag en gosedjurspingvin till henne för att muntra upp henne. Samma sak om du har någon som älskar bacon, Teknikmagasinet har plånböcker/plåster/tuggummin som ser ut/smakar som bacon. En personlig och rolig present kan smyga sig in i högen bland sånt som är mer användbart. Det är oftast de presenterna som man minns, även om de i sig inte är så praktiska. Jag har skänkt pengar till hjälporganisationer i någon annans namn och gett bort i julklapp också. Förra året gav jag 500kr till barncancerfonden i min 9-åriga kusins namn då hon önskat sig något som hjälper utsatta människor. 
 
5. Spel och pussel. Det här gäller främst barnfamiljer tycker jag, eller personer som gillar att hålla middagar för vänner och spela sällskapsspel. Det är något roligt att samlas kring och går att anpassa väldigt efter personerna. Pussel har samma effekt, det samlar familjen kring en rolig aktivitet som inte involverar tv/plattor/datorer. 
 
 
Roligast blir det ju om man kan blanda paket som man vet att personen vill ha, med paket som man själv tror skulle passa. På så vis får mottagaren något önskat och något som överraskar. Ett litet bonusförslag är också kropp- och hudvårdsprodukter. Men då måste man vara säker på att personen i fråga inte har någon allergi eller är känslig mot något specifikt. 
 
Något man INTE ska ge bort i mitt tycke är skor. Det är så jäkla svårt. Jag har köpt ett par skor i födelsedagspresent åt min mamma en gång, men då hade hon själv testat dem i affären först och sen bestämt sig för att hon inte hade råd trots att hon älskade dem och tyckte att de var så sköna. Då vågade jag mig på det inköpet, men annars är det svårt att veta vad en annan människa tycker är bekvämt. 
 
 
Bildresultat för no shoes
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: