Välkommen !

2016-04-28
20:30:55

Föds man ond eller god?

Det tycks finnas en vanlig föreställning i samhället, att människor är antingen goda eller onda. Sen diskuteras det om detta beror på att man föds god eller ond, eller om olika kulturella, sociala, ekonomiska, etniska (etc) förutsättningar formar individen åt det ena eller det andra hållet. Oftast blir det väldigt intressanta diskussioner tycker jag. Men det finns en ganska grundläggande sak som jag inte håller med om.
 
Är en människa verkligen god ELLER ond? Jag tycker att det finns så mycket som pekar på att det inte riktigt är så det är. När en person plötsligt avslöjas som mördare, rånare, våldtäktsman eller pedofil är det så många i personens närhet som förvånas, ger intervjuer i media om att "hen var en så vanliga människa, trevlig, hjälpsam" etc. Det finns en uppmålad bild av att till exempel en pedofil ska vara rakt igenom genomrutten likt det brott han begår. Men så behöver ju inte vara fallet, vilket jag tror många lurar sig på och det bidrar i sin tur till att en ibland kanske bortser från varningssignaler kring dessa människor, för att de på det stora hela oftast verkar så normala?
 
Kan du vara en hustrumisshandlare och samtidigt världens bästa och mest omtänksamma chef/arbetskollega? Ja. Kan du vara rasist och samtidigt skänka hundratals kronor i månaden till välgörenhet som Rädda barnen? Ja. Kan du vara en rånare och samtidigt världens djurvän? Ja.
 
Ja, ja, ja. 
 
För människan är inte god eller ond, skulle jag hävda. Vi har alla båda inom oss, men i olika mängder och de flesta av oss kan säkert nöja oss med en ond tanke eller lite illvilliga önskemål men ändå behärska oss så pass att dessa tankar aldrig blir till verklighet. Vem har inte önskat olycka över någon som du upplevt förorättat dig eller någon i din närhet? 
 
Sen spelar säkert miljö, kultur och allt det där andra jag nämnde i början, någon roll i hur du blir som människa. Vad som känns normalt för dig, vad som är onormalt, vad som är rätt och fel etc. Men jag tror inte att du är antingen ond eller god. Däremot finns det alltid val att göra i livet. Du väljer vad du vill utveckla inom dig själv, vilket väg du ska ta, om du föredrar att vara mer god än ond och tvärtom. 
 
Mja. Det var en tanke jag hade idag i alla fall. 
 
Vi hörs!
Kommentar:
2016-04-29 @ 08:48:18
#1: Jejje

Det där är en jätteintressant sak att fundera på och säkert väldigt nyttigt när man jobbar med barn tex ;) tror mer på att handlingar kan vara onda/goda och att man väljer utifrån sin ryggsäck och impulskontroll. Har man växt upp under väldigt hårda förhållanden så hanterar man säkerligen saker annorlunda än någon som inte gjort det.. Samtidigt som jag tror att man inte föds som ett blankt blad, men jag tror inte att någon föds god eller ond :) bra inlägg! Kram 💕

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: