Välkommen !

2013-12-11
18:32:00

Morbergs kålpudding

 
Halloj!
 
Mer recept? Jepp! Det här lagade jag till middag i förrgår och fick massa matlådor dessutom. Både sambon och jag gillade det här receptet skarpt. Per Morberg gör det igen liksom.
 
 
 
Kålpudding
 
Du behöver:
 Ca 600 g vitkål
2 msk smör
1 msk sirap
1 msk tamarisoja (jag kör vanlig japansk)
1 dl vatten
salt och peppar
 
Fyllning:
½ dl rundkornigt ris/grötris
1 dl mjölk
200 g nötfärs + 200 g fläskfärs (eller alltså 400 g blandfärs)
1 ägg
1 tsk salt
2 krm nymalen vitpeppar (har du inte nymalen så jaja)
1 knivsudd kryddpeppar (jag körde nymalen svartpeppar istället då jag inte hade det här hemma)
1 dl mjölk + 1 dl vispgrädde
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200grader
 
1. Börja med att koka riset i ca 1 dl mjölk, eller vatten enligt anvisningarna på rispaketet. Tar ca 20 minuter.
 
2. Tärna vitkålen och bryn den väl i smör i en stekpanna och var noga med att röra om med jämna mellanrum.  När kålen börjat mjukna, ringla över sirap och soja och späd med vatten. Lägg på ett lock och låt kålen koka tills den är riktigt mjuk, ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
 
3. Medan kålen kokas mjuk, blanda färsen med ägg och salt. Tillsätt riset, kryddor och gräddmjölken, rör ihop.
 
4. Ta upp kålen, lägg den i en sil och låt det rinna av men spara spadet. Färsen ska vara ganska lös så späd eventuellt med lite kålspad om det behövs.
 
5. Smör en ugnsform och varva sedan kål och färsblandningen. Avsluta med kål överst. Grädda i ca 45 minuter.
 
Servera med kokt potatis, en fräsch grönsallad och lingonsylt. Vill man göra en gräddsås funkar det naturligtvis bra till rätten, men puddingen i sig är så mjuk och len att en sås inte är nödvändig. Jäkla gott blir det i alla fall!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentar:
2016-07-07 @ 08:57:34
#1: Anonym

Älskar Pers mat, Riktig husmanskost!!! Skit gotowe!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: