Välkommen !

2017-11-22
15:07:39

Halvskatt i November

 
Okej, är det jag som är helt efter eller visste ni inte heller om att i Norge betalar man bara halva skatten på sin lön i november? Detta tydligen för att ha mer pengar till jul och julklappar. 
 
"Under november månad brukar det vara antingen halv skatt månaden ut eller skattefritt två veckor.
Det är lite beroende på företag och var i landet du befinner dig.
Det tänkt som att du ska få lite extra pengar under julen.
Så passa på att arbeta all övertid du kan få när det är halvskatt för det här verkligen guldmånaden när man jobbar i Norge." - Läs mer här
 
Bildresultat för skatt
 
 
Alltså waaath. Det är ju en väldigt rolig idé och jag fattar absolut hur bra det måste vara just inför jul och sen januari för det är ju väldigt kostsamma månader. Dock verkar många tro att det innebär att du betalar mindre skatt totalt sett men så är inte fallet. Antingen betalar du som vanligt i 12 månader eller så betalar du endast 10.5 månad, men de kvarstående 1,5 månaderna fördelas ut på de tidigare, så som jag förstår det. Så du betalar alltid din skatt i den summa som är beräknad totalt, bara olika belopp på olika månader. 
 
Är det smart, tycker ni? Jag tycker att det är en fin möjlighet. Men samtidigt tänker jag att själva beloppet totalt blir detsamma så du får ju inte magiskt mer pengar i sin helhet, bara just den månaden. Varför kan du då inte lägga undan pengar själv under året? Jag vet vissa som ber sina arbetsgivare att dra lite "extra" på skatten varje månad för att de sedan vill få tillbaka en stor summa på skatten. Vad jag inte förstår är varför man inte tar den där lilla "extra" summan och lägger in på ett sparkonto själv? Är kanske för svårt att låta bli pengarna då, för vissa..
 
Aja, det var dagens Aha för mig i alla fall. 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: