Välkommen !

2017-08-17
23:30:03

6 filmer och vad jag tycker om dem

 
 
Den här veckan har varit en vecka i trötthetens tecken. Jag har inte kunnat sova ordentligt, men samtidigt inte blivit trött. Den ekvationen är så rolig att försöka lösa. Antingen ligger du klarvaken med hjärnan på högvarv, eller så känns hjärnan som nypressad apelsinjuice men kroppen är totalt rastlös. Tur då att jag är sjukskriven. Hade jag behövt kliva upp på morgonen och prestera på ett arbete hade både jag och arbetet kraschat. Tyvärr. För jag längtar tillbaka till arbetslivet. Längtar tillbaka till en tid då sömn inte är ett problem och ångest inte är en ständigt närvarande kompanjon. Men nog om det! 
 
När en då får ägna sig åt att ta det lugnt hamnar åtminstone jag ofta i soffan. Den här veckan har jag kollat på diverse filmer för att underhålla mig själv. Tänkte att jag kunde lista vad jag sett för något och vad jag tyckte.
 
Simon och ekarna. Helen Sjöholm är som vanligt fantastisk i sin rolltolkning och även Bill Skarsgård gör en fin prestation. Men själva filmen.. seg... lite tröttsam... inte helt på det klara med vad den vill säga. Orkade faktiskt inte se den i ett svep utan fick dela upp det i två omgångar. En film som går bra att ha på i bakgrunden medan du multitaskar med annat. 3/5 smileys.
 
Hanna. Lovar mycket med skådespelare som Cate Blanchett och Eric Bana, men passar inte alls mig och min filmsmak. Hanna är uppfostrad av sin ensamstående far ute i den finska vildmarken. Fadern är gammal agent och har uppfostrat dottern till en "mördarmaskin" för att hämnas sin mors död. Handlingen är väldigt, väldigt seg. Efter 5 minuter ville både jag och sambon egentligen stänga av. Men vi höll ut bara för att konstatera att nä, den passade inte oss. Gillar du skruvade filmsekvenser är den ändock okej. 1/5 smileys.
 
Kronjuvelerna.  Alicia Vikander är ljuvlig som skådespelerska i denna film. Loa Falkman spelar svin bättre än aldrig förr och Bill Skarsgård dyker upp igen och det känns helt okej. Även Björn Gustafsson (den yngre) gör en förvånadsvärt bra rolltolkning. Tyvärr räcker det inte alls för att filmen ska hålla för min del. Den är för märklig. För okoncentrerad på någotvis. Jag gillar filmer med mystik men med en underton av att snart kommer den stora finalen, snart kommer budskapet eller det tänkvärda. Den här filmen ger mig inte det överhuvudtaget. Den känns bara splittrad och märklig.  2/5 smileys.
 
Blood Diamond. Har sett den här filmen förut när den kom år 2006, men mindes inte mycket av den. Så glad att jag såg om den! Djimon Hounsou gör en fantastisk rollinsats och visar tydligt på ett brett uttrycksregister. Leonardo DiCaprio är även han otroligt bra i denna roll. Filmen är spännande, innehållsrik, har bra blandning mellan dialoger och kroppsspråk, visar ett vackert landskap samtidigt som en tragisk verklighet skildras på ett väldigt gripande vis. Inte något för den som inte tål blod, annars helt klart sevärd! 5/5 smileys.
 
We were soldiers. Åh vad jag önskar att jag tyckte bättre om den här filmen just för att den är baserad på verkliga händelser och jag vill så gärna lära mig och förstå mer kring just detta. Men icke. Den här filmen är rörig. Det är i stort sett bara timmar av krigsscener. Folk skjuts ihjäl non stop och sen är det över. Mel Gibson brukar göra sig väl i den här typen av film tycker jag, men även han faller ganska platt här. Inte nöjd. 1/5 smileys.
 
Basic/Farligt uppdrag. Film av modellen äldre (2003) med en yngre John Travolta, Samuel L Jackson och Connie Nielsen i huvudrollerna. Helt klart sevärd om än inte nyskapande. Jag gillar Travolta i den här typen av filmer och tycker även att Nielsen var en rolig upptäckt. Filmen har en tvist på en tvist på en tvist och tillslut sitter man och undrar vad som ska hända härnäst. Det gillar jag. 3/5 smileys.
 
 
Det var allt för denna gång! Har länkat till filmernas handlingar om ni blir nyfikna av att läsa mer och evnetuellt se dem. Alla finns på Netflix. Natti natti!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: