Välkommen !

2014-03-31
23:08:38

Stay positive

 
 
 
Gokväller!

Jag ska strax hoppa i säng men jag satt och funderade lite på kommentarer man kan läsa på diverse forum här på nätet. Eller bloggar och dylikt. Sociala medier helt enkelt. Ibland när man läser samma blogg och själv är en flitig kommentator (som jag är hos Elaine Eksvärd exempelvis, just för att hennes kommentarsfält generellt har en så fin stämning) så märker man vissa signaturer som andra har på sina kommentarer.
 
Det slog mig att jag för det mesta avslutar kommentarerna med ett "Ha en fin dag!" eller "Ha det fint!". Det gjorde jag länge här också på mina blogginlägg. Det blir liksom trevligare på någotvis, om man avslutar det positivt. Jag tänker också att om man ska lägga fram en kritisk åsikt eller inte håller med om ett ställningstagande i exempelvis en blogg, så är det bästa om man kan hålla sin kommentar trevlig och städad, fast fortfarande ge uttryck för sin åsikt.
 
Men det där kan ju lätt slå över till att bli en elak kommentar inbäddad i falsk vänlighet. Så vill jag inte ha det. Jag försöker att förklara mina åsikter så konstruktivt som möjligt utan att exempelvis gå till personangrepp vilket många gör på bloggar. Förklara ett ställningstagande istället för att kommentera "meh du är ju dum i huvudet om du tycker så, jag håller inte med dig!". Du kan för all del tänka det, men knepet är att inte skriva ut det ;)
 
Om du går till personangrepp och dessutom inte kan förklara varför du är av en annan åsikt, så kommer personen du attackerar 1) inte ta dig på allvar utan avskriva dig som en elak person som är minst lika dum i huvudet som du tycker hen är, 2) inte ta åt sig av din åsikt för att hen inte förstår varför du anser den vara bättre och 3) inte vilja ändra sin egen åsikt eftersom "dumhuvuden" som du tycker tvärtom och så vill hen inte själv vara.
 
Get it? Mycket om att ge och ta kritik just nu. Konstigt hur det kan slumpa sig så ibland. Nåväl, dags för sängen.
 
Ha det fint ;)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: