Välkommen !

2014-03-04
12:35:00

Hallongrottor!

Hej på er!
 
 
Jag har ju skrivit om Tofvehults Kafé förut, det är belägget en bit utanför Västervik. En fin gul villa med egen fruktträdgård och världens godaste fikabröd. Jag har en bakbok därifrån som jag använder när det ska bli kalas. Förra veckan bakade jag med tjejen jag är kontaktperson åt och då provade vi på deras recept på Hallongrottor. Jisses så goda det blev! Vi gjorde rätt stora kakor och fick ut runt 40-45 stycken på degen, så gör man dem i små söta kakstorlekar (syltkakor brukar ju vara rätt små) kan man säkert få ut runt 50-60 stycken.
 
Bild från boken Tofvehult - Drömmen om ett kafé av Lena Göransson (kaféägare och konditor)
 
Jag tänkte hur som helst att jag skulle dela med mig av receptet, så här kommer det!
 
Kims hallongrottor (ca 48st)
 
Du behöver:

500 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
10 dl vetemjöl
2 dl vaniljsåspulver (det motsvarar ungefär en vanlig förpackning med två påsar)
3 tsk bakpulver
2 ägg
Hallonsylt eller annan favoritsylt (exempelvis hjortron, blåbär)
Aluminiumformar
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ut bakformarna på en bakplåt.
 
2. Blanda alla ingredienser (utom sylten) och rör/knåda till en smidig deg.
 
3. Slå ut degen på ett bakbord och forma en avlång rulle. Skär rullen i 48 skivor (ungefär 1cm i bredd) och lägg en skiva i varje form. Tryck en fördjupning i mitten av varje form och fyll med valfri sylt.
 
4. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter. Kakorna ska inte få för mycket färg och sylten kan fortfarande vara något flytande när du tar ut dem ur ugnen, den stelnar till sig när de fått svalna.
 
Supergott kan jag lova! Och väldigt enkelt också, ska man ha många gäster är det här verkligen ett perfekt recept som levererar många goda kakor.
 
Alternativ fyllning:
 
Byt ut sylten mot en dumlekola! Istället för att fylla fördjupningen med sylt trycker du istället dit en dumlekola (original, banan, lakrits, vilken variant du gillar bäst) och grädda som vanligt. När du tar up kakorna kan du piffa till dem ytterligare med hjälp av en bit Noblesse-choklad (även här har du välja mellan apelsin, mint, mörk, mjölkchoklad efter egen smak) som du lägger som ett lock på kakorna när du tagit ut dem ur ugnen. Chokladen smälter och döljer den goda dumlefyllningen.
 
 (Bild lånad från pernillawahlgren.se)
 
Ha det fint!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: