Välkommen !

2014-07-06
12:28:47

Matpaj med getost

 
 
Här kommer ett skepp lastat med recept på matpaj! Fri från höga doser kolhydrater vilket jag tycker är väldigt skönt då jag annars får en svullen mage och känslan av att ha en degklump inuti. Fyllningen kan bytas ut och smaksättas som en själv vill, men här är det getost som gäller. Inom en snar framtid ska jag våga mig på att använda broccoli och bacon istället. Den passar till buffén eller middagen och funkar bra både varm och kall.
 
 
Matpaj med getost (eller valfri fyllning)
 
 
Du behöver:
3 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
50 g smör
1 ägg
 
Fyllning
300-400 g getost
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
3 ägg
salt och peppar
 
Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser till pajdegen, lättast att göra med händerna. Tryck ut degen i en pajform ställ in den i kylskåpet i ungefär 30 minuter.
 
2. Förgrädda pajskalet på 200 grader i ungefär 5-8 minuter.
 
3. Under tiden kan du skiva getosten i mindre bitar (jag brukar köpa den där avlånga varianten och skiva dem i cirklar som en kan göra ett fint mönster med i pajformen sen).
 
4. Vispa ihop creme fraiche, grädde, ägg och smaksätt med salt och peppar.
 
5. Lägg getosten i det förgräddade pajskalet och slå över äggblandningen. Grädda på 200 grader i ungefär 25-30 minuter. Det kan hända att fyllningen sväller upp som hos en sufflé så om du vill vidta försiktighetsåtgärder rekommenderar jag att du lägger lite folie på ugnsgallret eller sätter in en bakplåt under pajformen så att eventuell spill av fyllning inte bränner fast i botten på ugnen.
 
Sen var det klart!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: