Välkommen !

2014-02-26
13:19:46

Hjälp någon annan

 
 
Jag är med i flera olika sorters hjälporganisationer och donerar pengar till välgörande ändamål som jag tror på. Trots en fattig studentinkomst finns det alltid lite utrymme för att hjälpa andra. Just nu är det WSPA och Amnesty som får några kronor av mig varje månad.
 
 
 
Idag fick jag hem ett informationsbrev från WSPA och det är knappt jag klarar av att läsa det. Brevet innehåller nämligen bilder på plågade djur och mitt hjärta orkar inte med det alltså. Jag bryter ihop totalt inombords, det värker i hela kroppen när jag ser blicken på de här djuren, björnar som det är i detta fall. Innanför galler, utsatta för diverse djurplågerier. När WSPA's tv-reklam visas så byter jag kanal. Annars är jag förstörd i flera dagar efteråt.
 
Djurplågeri är verkligen någonting som sätter sig djupt inuti mig. Det finns inget filter mellan mig och information om sådant plågeri, det far liksom rätt in i kroppen på mig och jag känner mig som en enda stor blödande massa. Djur är så utsatta och i ett så stort behov av att det finns snälla, förstående människor. Människor som trots sin "överlägsenhet" ser till djuren, håller av dem och håller efter dem.
 
Jag fixar inte videoklipp och bilder på facebook om olika djurplågare, fall om djurplågeri och så vidare. Någonting går sönder i mig och den där tron på mänskligheten nästintill utplånas. Den där frustrationen över att inte kunna hjälpa dem allihopa, den är verkligen överväldigande. Och så blir jag också flyförbannad. Sån där brinnande ilska. En sån skrämmande ilska är det jag känner, irrationellt och hett. Jag skulle kunna klösa ögonen ur en djurplågare. Slita sönder dem med bara händerna. Så känns det.
 
 
 
Men nu går ju inte riktigt det. Så då skänker jag pengar istället. Tills jag kommer på något ännu mer givande att göra. Du borde också skänka en slant eller två. Till vad det än är som får dig att vilja hjälpa. Vilket fel i världen det än är som får dig att känna en frustration, en ilska. Försök rätta till det. Sitt inte bara där framför datorn och beundra andra som hjälper. Ta ditt ansvar. Hjälp någon annan. Visa att du är mänsklig. Så svårt är det faktiskt inte.
 
Gör det, snälla. Nu.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: