Välkommen !

2014-08-21
15:06:00

Recept på egenkomponerad tomatsås/grytbas

 
 
 
Så jag har experimenterat fram en tomatsåsbas som jag är väldigt nöjd med. Till saken hör att jag har väldigt svårt för tomatsås/salsa. Troligen ett men från barndomen då mamma gick på viktväktarna och det "points-billigaste" alternativet var tomatsås gjord på krossade tomater, lök och möjligen vitlök. Mamma gillar tomatsmaken, jag var inte lika förtjust.
 
Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av mitt egna recept som jag alltså är väldigt nöjd med (och som förresten är väldigt viktväktarvänligt också om man nu ska vara sån). Den är billig att göra dessutom. Måtten är ju lite höftade så ni får smaka er fram men jag ska försöka guida er så gott jag kan.
 
Jag använde såsen för att göra en korvstroganoff men den kan gott och väl ätas som den är med pasta/ris eller så kan ni helt enkelt servera den som en sås till kokt fisk, stekt kyckling eller en köttbit. Nemas problemas. Nåväl, här kommer receptet.
 
Malins tomatsås
 
 
Du behöver:
2 gul lök
2 pkt krossade tomater (500g st)
½ dl sweet chilisås
½ - 1 dl kycklingfond
2,5 dl Milda mat extra
1 dl mellanmjölk
2 msk soja
smör
2 - 3 msk maizena
salt
peppar
1,5 - 2 msk msk timjan
2 msk basilika
2 vitlöksklyftor (om man vill)
 
Gör så här:
1. Hacka löken och fräs den i en stor kastrull tillsammans med smör och eventuellt två pressade vitlöksklyftor. När löken har fått en fin gyllene färg, utan att bli bränd, kan du dra ned värmen något.
2. Tillsätt krossade tomater och rör om. Tillsätt chilisåsen, mjölk, milda mat extra, soja och kycklingfond. Låt koka upp under omrörning.
3. När såsen kokar tillsätt maizena tills såsen tjocknat något. Drygt 2-3 msk borde räcka.
4. Krydda med salt, peppar, basilika och timjan. Låt sjuda under lock på låg värme i ungefär 20 minuter. Rör om då och då så att botten inte blir bränd. Om du vill ha mer smaker så öka på basilikan och timjan, jag har lite dålig koll på hur mycket jag faktiskt använde.
 
 
 
Om du vill göra korvstroganoff steker du upp korven tillsammans med löken i början av receptet och följer det sedan som vanligt. Jag gjorde matlådor och använde en hel falukorvsring (800g) till det här receptet. Blev ca 10 portioner.
 
 
Smaklig måltid!
 
/M.E, nöjder.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: