Välkommen !

2014-04-29
18:13:00

Tänk på kottarna!

 
 
Go kväll!
 
Hoppas att ni har haft en härlig dag. Själv har jag ägnat mig åt planering och skolarbeten. Läser dubbla delkurser just nu och försöker strukturera upp arbetet efter bästa förmåga. Men det är bra kämpigt, faktiskt.
 
Försöker se fram emot morgondagen istället för då kommer några vänner över på middag och det ska bli väldigt roligt! Vi tänkte att man kan dyka upp från och med kl 18 och vid kl 19 kör vi igång grillen. Förhoppningsvis är det inte uruselt väder (har varnats för regn) så solen kikar fram lite grann åtminstone.
 
Det är lyxigt att få träffa vänner så här på en onsdag tycker jag. Annars är jag inte så mycket för Valborgsfirandet. Det är flera flera år sen jag var och tittade på en majbrasa och det beror på att jag inte tycker att det är särskilt kul till att börja med, men främst för att jag tycker synd om alla djur som krypt in bland grenarna och med största sannolikhet går en plågsam död till mötes. Främst igelkottarna.
 
Skulle vilja uppmana alla till att flytta på rishögen innan ni tänder på den, så att djuren får en chans att vakna och knata därifrån. Det gäller inte bara igelkottar utan även harar/kaniner som gömmer sig bland riset. Vet folk som vittnat om vettskrämda harar som flytt från den brinnande majbrasan med pälsen påtänd. Det är ju fruktansvärt och kan så lätt förhindras om man bara rotar runt lite i riset först eller som sagt flyttar på högen innan man tänder eld på den. Det är ju inte så svårt eller ens särskilt mycket begärt, eller hur?
 
 
 
Det är värt att tänka på, tycker jag. Annars får ni göra som min morfar gjorde när jag var liten: samla en liten brashög och lägg den i skottkärran och tänd på. En liten minibrasa och inga djur kommer till skada!
 
Hepp, dags att fortsätta pluggandet hörrni. Ha en fin kväll!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: