Välkommen !

2013-10-25
12:39:03

Kassa erbjudanden

 
 
Ah, så blev det då ett lite dissande inlägg som kommer här...
 
 
 
Någonting som jag kan reta mig ofantligt mycket på är dåliga rabatter från diverse företag. Det kan antingen handla om en klubbrabatt, födelsedagsrabatt eller "tröstrabatt" om en beställning gått snett eller dylikt. En rabatt ska vara glädjande, ge chansen att få en fin vara/produkt/tjänst till ett billigare pris än vanligt. Det kan också vara ett effektivt sätt att locka kunder på, tacka kunder för att de är trogna till företaget eller be om ursäkt när det skett en miss från företagets sida. Kort sagt, rabatter kan göra kunder välvilligt inställda till företag och bibehålla en god ton. MEN, det är skillnad på rabatter och rabatter eller kanske främst på hur företagen lägger fram villkor för rabatter.
 
Jag har några exempel på när detta inte varit så lyckat...
 
Jag har fått en födelsedagsrabatt av ett klädföretag, Ulla Popken, över nätet, som present. I mejlet står en rabattkod och sedan följande text: Din rabatt gäller på din födelsedag samt tre dagar före och tre dagar efter. Ja okej, så totalt sju dagar då. Det kan jag tycka är lite snålt om tid när man fyller år mitt i en månad och kanske inte har jättemycket pengar att röra sig med just då, men fine det är åtminstone ett erbjudande. MEN - jag får mejlet PÅ min födelsedag. HUR ska jag då kunna nyttja rabatten tre dagar före?
 
Det kanske är så att om jag skulle lägga en beställning före min födelsedag så införs rabatten automatiskt utan att jag själv behöver ange koden, men det ändrar ju inte det faktum att jag inte är m e d v e t e n om att denna möjlighet till rabatt finns? STUPID.
 
Sen har jag fått en kupong på en klubbrabatt hos Guldfynd. Viktigt är då att läsa det finstilta som talar om att rabatten inte gäller presentkort, guldlotten, rosa bandet- eller brisprodukter och det kan inte kombineras med andra rabatterbjudanden samt gäller inte en specifik kollektion eller externa klockmärken. Och ja, den gäller heller inte på webshopen. HEPP.
 
Problematiken med detta är då att i princip a l l a produkter just nu ingår i just kampanjer. Det finns i princip inte en endaste grej som inte är till för rosa bandet eller bris etc. Och missförstå mig rätt nu, jag har absolut inget emot att stödja dessa organisationer, tvärtom tycker jag att det är bra att företag involverar och engagerar sig. Men vad är då meningen med denna jäkla rabatt? Som går ut i slutet på oktober (bröstcancermånaden) och som inte går att nyttja iom att det inte kan kombineras med andra kampanjer. Hur tänkte man då?
 
 

Och sen har vi en "tröstrabatt" från Ellos som ett förlåt för att min beställning är sen. Så här var det; jag la in en stor beställning i mitten/slutet på augusti. Inga konstigheter alls när beställningen gjordes, inga varningar om att vissa kläder inte fanns på lager eller liknande, allt var frid och fröjd. Men sen kommer paketet och innehåller endast en fjärdedel av allt jag beställt. Med följdsedeln där kan jag se att vissa av varorna inte är leveransklara förrän i början/mitten av oktober samt mitten av november. Det hade varit trevligt att veta direkt så jag hade kunnat skita i att göra beställningen och förvänta mig en uppdaterad garderob inom loppet av två veckor när det i själva verket kommer ta två månader.
 
Efter en tredje leverans nu i oktober kom det ett ursäktande brev på posten där Ellos förklarar att det är väldigt många som intresserat sig för deras höstkollektion och hur glada de är över detta. Men det medför viss problematik, varorna tar slut på lager! Som tröst för detta får jag dock en rabattkod som gäller till 6/10. Brevet kom 2/10...
 
Höjden av generositet från Ellos när de erbjuder rabatt som gäller i 4 dagar när jag FORTFARANDE väntar på att få kläderna från min första beställning, är verkligen överväldigande. Jag blev så sjukt besviken på dem. Det minsta de kunde göra var väl att låta koden gälla åtminstone en månad så man har chans att beställa något. Samtidigt, hur sugen är man på att göra en ny beställning innan man har fått varorna från den tidigare beställningen? Hur tänkte dem?
 
 
 
Så nä. Rabatter i alla ära, men vissa företag måste verkligen tänka ett steg längre. Det är inte bara att skicka ut en rabattkod och tro att kunden ska bli tillfredsställd och glad igen. Speciellt inte koder som räcker i knappt en vecka. Det är mest oförskämt och retande, kan jag tycka. Lite hets över det hela; "Vi vet att vi fuckade till det för dig men som plåster på såren får du en chans att inom de närmsta dagarna göra en ny beställning (läs risktagande) med lite rabatt så får vi hoppas att varorna når fram i tid den här gången, men SKYNDA DIG, vår generositet har gränser. Oftast på 5-6 dagar. Puss!"
 
 
 
Yes. Det var det hela.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: